CPU-belasting in spellen

Door Pindamann op zondag 9 mei 2021 13:55 - Reacties (4)
Categorie: -, Views: 1.687

Uit interesse volg ik al een tijdje het CPU-verbruik tijdens het gamen. Ik was benieuwd naar de verschillen tussen oudere en nieuwere spellen en de engines die ze gebruiken.

De screenshots zijn gemaakt tijdens doorsnee in-game scenario’s op 1440p en 144hz. Het is niet op een accurate manier gemeten en heeft ook niet als doel iets te bewijzen. Een deel van de screenshots is tevens met een RTX 3070 gemaakt en het andere deel met een Vega 64.

Een aantal bevindingen:
  • GTA 5 en Destiny 2 gebruiken precies 6 threads. Vermoedelijk omdat deze titels primair gemaakt zijn voor de vorige generatie consoles (Xbox One en Playstation 4), waar ontwikkelaars 6 cores/threads hadden om mee te werken.
  • Spellen met moderne engines maken perfect gebruik van alle cores/threads zoals Doom 2016 (idtech6 engine), The Division 2 (snowflake engine) en Battlefield 5 (frostbite engine)
  • Battlefield 5 is tot nu toe het enige spel in de laatste 3-4 jaar die m’n Intel 8700k bijna volledig weet te belasten
Op sommige screenshots staat dat de GPU niet belast wordt. Dat wordt niet altijd goed aangegeven in dat scherm.


https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/destiny2.png
Destiny 2 (in house engine)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/gtav-1.png
GTA 5 (Rockstar Advanced Game Engine (RAGE))



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/deep_rock_galactic-1.png
Deep Rock Galactic (unreal engine 4)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/doom_2016_vulkan.png
Doom 2016 (idtech6 op Vulkan api)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/dyson_sphere_program-1.png
Dyson Sphere Program (unity)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/the_division_2.png
The Division 2 (snowdrop engine)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/pubg-2.png
PUBG (unreal engine 4)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/fs2020_airliner-1.png
Flight Simulator 2020 (airliner cockpit en in house engine)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/hell_let_loose-1.png
Hell Let Loose (unreal engine 4)



http://files.nldr.net/cpu_load_in_games/borderlands3.png
Borderlands 3 (unreal engine 4)



https://blog.nldr.net/wp-content/uploads/2021/05/battlefield_5-2.png
Battlefield 5 (frostbite engine)

Volgende:  PC gaming op WiFi 12-05 PC gaming op WiFi

Reacties


Door Tweakers user onok, woensdag 12 mei 2021 20:31

Leuk, thanks voor het delen :) Ben ook wel beniewd hoe indie games het doen, denk aan Factorio, Oxygen not included, Stranded deep, etc.

Door Tweakers user Pindamann, woensdag 12 mei 2021 21:05

Bedankt voor je reactie

Er staan wel een aantal indy games op:
  • Hell Let Loose (unreal engine 4)
  • Deep Rock Galactic (unreal engine 4)
  • Dyson Sphere Program (unity)
Ik had eigenlijk nog een aantal andere screenshots staan op een andere plek zoals hier:
Blackops 4 http://files.nldr.net/cpu...mes/blackops_4_ingame.png
Subnautica http://files.nldr.net/cpu_load_in_games/subnautica.png

Alleen omdat ik niet echt een lekkere gallery kon aanmaken leek me dit wel even genoeg :D

[Reactie gewijzigd op woensdag 12 mei 2021 21:06]


Door Tweakers user Mattie112, woensdag 12 mei 2021 23:03

Leuk om te zien!

Door Tweakers user Wolfos, vrijdag 14 mei 2021 14:33

onok schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:31:
Leuk, thanks voor het delen :) Ben ook wel beniewd hoe indie games het doen, denk aan Factorio, Oxygen not included, Stranded deep, etc.
Wat betreft Unity games is het vaak bijna onmogelijk om echt goed multithreading te doen. Je moet dan de helft van de engine opnieuw gaan implementeren. Dyson Sphere Program doet het nog goed, maar ook daar zie je duidelijk een main thread die veel voor z'n rekening neemt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.